Koronavírus a jeho vplyv na ceny nehnuteľností

Koronavírus zasiahol aj realitný trh a realitné kancelárie prežívajú ťažšie obdobie. Mnohí makléri aj z iných kancelárii sa ma pýtajú, čo s marketingom, máme reklamu zastaviť? Keďže všetci dobre vieme, že toto obdobie nebude trvať len 2 týždne, ale budeme sa musieť s touto situáciou vysporiadať. Moja odpoveď k reklame a celkovo výdavkom kancelárie, znie, treba sa prispôsobiť danej situácii a určite aj možnostiam a obmedzeniam, ktoré prináša. Je množstvo spôsobov, ktoré sa dajú využívať na udržiavanie si dôvery medzi maklérom a klientom, a množstvo z nich je zadarmo. Teraz máme čas zlepšovať sa.

Čo sa týka kúpy, zaznamenali sme pokles. Je to normálne, keďže ľudia teraz riešia svoje zdravie a majú samozrejme obavy ako sa celá situácia ohľadom koronavírusu vyvinie na Slovensku.

K dispozícii sú videobhliadky, 3D realita, a iné digitálne nástroje, ktoré môžu pomôcť pri predaji nehnuteľnosti, zároveň nám táto situácia vyčlenila ozajstných kupujúcich od tzv.turistov, ktorí si vo voľnom čase chodili obzerať nehnuteľnosti. Na trhu sú rôzne nástroje alebo služby, ktoré sa dajú riešiť on-line, čiže bez toho, aby sme sa s klientom museli stretnúť. Snažíme sa tak pracovať s minimálnym kontaktom , čiže vieme zabezpečiť aj vklad do katastra.  

Kancelárie sú momentálne zatvorené, to ale neznamená, že spolu nemôžeme komunikovať, stačí využiť dostupné programy, média, soc.siete.

Čo sa týka predaja nehnuteľnosti, je potrebný minimálny kontakt klienta s realitným maklérom. A to v prípade uvedenia nehnuteľnosti do ponuky, ide však o kontakt s jednou maximálne dvoma osobami, nafotenie, light – homestage, popis. Makléri z našej kancelárie dodržiavajú hygienické opatrenia a to nosenie rúška, návlekov, príp. rukavíc, dodržiavanie dostatočnej vzdialenosti, používajú dezinfekčné prostriedky, nepodávajú ruky, žiaden z nich nemá cestovateľskú anamnézu. Všetci dodržiavame vyššie predpisy a zároveň sa nestretávame, všetko spolu preberáme telefonicky, či e-mailom. Tu už ide aj o dôveru medzi maklérom a klientom a taktiež to vyžadujeme od klienta. Predpokladám, že tieto opatrenia budeme používať oveľa dlhšie a jediné, čo nám ostáva, je prispôsobiť sa. Nájsť riešenie. Jediné, čo sa nedá digitalizovať sú obchodnícke zručnosti makléra pri obhliadke.

Čo sa týka prenajímateľov a nájomcov, tak ich táto situácia zasiahla asi najviac. Hlavne z pohľadu krátkodobého nájmu. Prenajímatelia prišli o svojich nájomcov. Záujem o krátkodobý nájom sa výrazne znížil, tým pádom sú prenajímatelia nútený znížiť cenu za nájomné. Na druhej strane niektorí nájomníci prišli o príjem, alebo sa im znížil a nie sú schopný platiť nájomné vysoké nájomné. V tomto prípade ide o prispôsobenie sa dopytu.

Slovensko a celý hospodársky sektor čaká na opatrenia vlády, ktoré by zmiernili dosahy súčasnej krízy.

Budú ceny nehnuteľností klesať?

Odpoveď zatiaľ nevie nik, sú iba predpoklady. Čiže ak by tieto opatrenia, alebo skôr celosvetová pandémia trvala dlhšie ako tri mesiace, nebola by do tohto obdobia vyvinutá žiadna očkovacia vakcína, je to dosť možné, že ceny pôjdu dole, keďže sme ovplyvnený nie len tým čo sa deje na Slovensku, ale aj vo svete. Ako napríklad niektoré komodity, povedzme ropa, jej cena klesla už na polovicu, predpokladá sa, že klesne na desatinu ceny oproti januáru 2020. Sú to samozrejme predpoklady vychádzajúce z roku 1998.

Na druhej strane ak sa situácie ohľadne koronavírusu vyrieši do troch mesiacov, tak realitný trh nebude až tak ovplyvnený, banky stále poskytujú výhodné financovanie a dopyt po bývaní určite nezmizne. A bez ohľadu na príchod koronavírusu, šla slovenská ekonomika do recesie.


Peter Poláčik - riaditeľ

0915 131 373

polacik-ZVNC-najlepsimakleri.sk